Completely handmade in our own workshop
Endless finishing possibilities
The very best value for money
Lifetime warranty on spoke breakage
Log in
|
Register
0
Shopping cart
€ 0,00
Een moment geduld aub.
Manual
Tubeless
TUBELESS
READY
Handleiding wielen Tubeless leggen
Een goede manier om lekke banden te voorkomen tijdens het fietsen, is om je binnenbanden te vervangen door vloeibare latex. Vloeibare latex wordt sinds het jaar 2000 gebruikt en heeft zich al lang bewezen. Latex heeft een aantal grote voordelen maar ook nadelen.
De belangrijkste voordelen zijn een lagere rolweerstand, meer grip, controle en comfort, uitstekende lekbescherming en een lager roterend gewicht. Nadeel is het lastiger vervangen van de banden. Veel rijders die willen overstappen naar Tubeless hebben vaak veel vragen. In dit artikel proberen we de daarom de meest gestelde vragen te beantwoorden.
Tubeless Ready is de term die door
Schwalbe
is bedacht. Bij dit systeem monteer je een Tubeless Ready band op je velg en giet je via het ventiel latex in de band.
Wat heb je nodig om de velg geschikt te maken?
Bij een
Tubeless velg
heb je velglint nodig dat de velg opvult en luchtdicht maakt. Notubes, DT Swiss en Tune hebben daar hele goede kits voor, waarbij je wel je velgbreedte moet meten. Daarnaast heb je ook latex nodig en een Tubeless ventiel.
Welke latex kan ik kiezen?
Wij hebben verschillende soorten latex: Notubes/Schwalbe, Joe’s No flats, Dt Swiss latex, Tune latex. Al ogen deze latex gelijk aan elkaar er zijn wel degelijk verschillen:
Notubes
gebruikt
een latex welke al sinds 1999 met veel succes gebruikt wordt. Het maakt bijna alle banden goed luchtdicht, maar de latex gaat na een aantal maanden hard worden.
Schwalbe
biedt latex
aan in een eigen verpakking, maar in principe is dit gewoon de latex van Notubes. Joe’s No flats levert ook al jaren goed latex dat werkt met rubberen velglint.
Tune
en
DT Swiss
hebben sinds kort ook een latex op de markt gebracht. Deze latex bevat geen ammonium of proteïne. Dit voorkomt het hard worden van de latex waardoor de vloeistof langer dan een jaar goed blijft.
Welke banden zijn Tubeless ready?
Schwalbe heeft de geschikte banden aangeduid met het label ‘Tubeless Ready’. Dit zijn voornamelijk banden met een Pacestar compound. Bij Continental zijn alleen de banden uit de Protection serie geschikt.
Veel renners gebruiken echter ook de Race Sport banden, maar deze vragen meer geduld bij de montage. Vredestein heeft de banden aangeduid met TLR en zo zijn er nog vele merken.
LIGHTER, STIFFER
AND AERODYNAMIC
WITH A STRONG
DESIGN.
THIS IS WHAT STEALTH WHEELS STANDS FOR!
Assembly
After these selections, assembly can begin. Assembly is divided into the following activities:
1. If necessary, make tubeless tires,
2. Prepare the tires, and
3. Inflate the tires.
1. Making a Tubeless ready rim airtight
To make these rims airtight, you only need to fit rim tape and a valve. Notubes calls this tape Yellowtape. The rim tape is available in 3 sizes: 21, 25 and 27mm. The 21mm is suitable for rims with an inner dimension of 15 to 18mm. The 25mm tape is suitable for rims with an inner dimension of 18 to 22mm. The 27mm tape is suitable for rims with an inner dimension of 22 to 26mm. The valves contain a loose valve core, which you must remove before mounting. If the tape is mounted correctly, it will fall into the rim.
2. Prepare the tire
Clean the tires thoroughly. It is best to also remove grease/silicone from the tires. You can do this with a clean cloth and white spirit or brake cleaner. Place the tire on the rim and spray/lubricate the sides with soapy water. Make sure that the tire is in the middle of the rim bed and does not touch the side of the rim bed. If this is the case, you will have great difficulty or even no chance of getting the tire on.
3. Inflate the tires
When you inflate the tire, at approximately 2 bar (7 bar Road version) the tire will attach itself to the rim. This is accompanied by two or more loud bangs. This is because the tire is pushed out of the middle of the rim and therefore fits very tightly around the rim. Now deflate the tire and fill it with the latex. Fit the valve core back into the valve. Now inflate the tire to 2 bar (7 bar for road version). If you do not get enough air in the tire, you can also try it without the valve core. You then quickly place the core when you remove the pump. After this, you re-inflate the tire.
Now shake the tire completely so that the latex is spread throughout the entire tire and put the wheel away horizontally. Leave it for at least 15 minutes and repeat the shaking. Then put the tire on the other side.
Deze melding niet meer tonen